خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/12/17 - 11:24
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به بازداشت شاهزادگان سعودی از سوی بن‌سلمان:

آمریکا تصمیم‌ می‌گیرد چه کسی در عربستان حکمرانی کند نه ولیعهد سعودی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است تلاش‌های بن‌سلمان برای حفظ قدرت و بازداشت شاهزادگان در این راستا امری نافرجام خواهد بود چرا که این آمریکا است که برای نظام حکمرانی عربستان سعودی تصمیم‌گیری می‌کند.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به بازداشت شماری از اعضای خاندان سلطنتی عربستان از جمله احمد بن عبدالعزیز برادر پادشاه و محمد بن نایف، ولیعهد سابق این کشور به دستور بن سلمان ولیعهد کنونی این کشور، گفت: اختلافات در دستگاه سعودی موضوع جدید نیست و شاهزادگان سعودی همواره بر سر قرارگیری در رأس قدرت درگیر هستند که حتی به درگیری های خونین نیز کشیده شده است.



نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران در خاندان سلطنتی آل سعود بیان داشت: این اختلافات منجر به درگیری های بسیاری در خانواده سلطنتی از حصر در هتل گرفته تا کنار زدن امیر نایف و اقدامات دیگر شده که همگی با محوریت بن سلمان شکل گرفته است.



وی ادامه داد: جاه طلبی های ولیعهد برای در دست گرفتن قدرت در عربستان سعودی، نشان از یک بحران جدی در خانواده سلطنتی سعودی دارد.

این عضو فراکسیون امید تصریح کرد: این اختلافات باعث شده مشروعیت آل سعود نیز در میان مردم عربستان به کلی از بین رفته و این موضوع بیش از حتی یک جنگ داخلی نمود پیدا کند چرا که مردم عربستان با حکومتی مواجه شده اند که شأنی برای آنها باقی نگذاشته است.دهقانی فیروزآبادی در ادامه با بیان اینکه به طور سنتی باید فرزندان عبدالعزیز متولی پادشاهی سعودی می شدند اما برای نخستین بار، ولیعهد از فرزندان پادشاه فعلی یعنی ملک سلمان انتخاب شده است، عنوان کرد: این اتفاق موجبات اعتراض را فراهم کرد که در پی آن شاهد درگیری در سطوح بالا در خانواده سلطنتی بوده ایم.



وی ادامه داد: خانواده سلطنتی به آمریکایی ها اجازه داده اند تا از آنها به عنوان گاو شیرده استفاده شده و میلیاردها دلار نفتی را به جیب آنها ریخته اند اما در مقابل چیزی جز خفت و خواری برای آنها باقی نمانده است همچنین حمایت های مادی و معنوی عربستان از داعش برای سرنگونی دولت های عراق و سوریه و کشتار مردم مظلوم یمن همه بخشی از سیاست های شکست خورده آل سعود به خصوص در دوران حکومت بن سلمان است که جز لکه ننگی از آنها برجای نگذاشته است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که بن سلمان برای عربستان تصمیم نمی گیرد بلکه آمریکا برای این کشور و فرد حاکم بر آن تصمیم می گیرد که مردم آن نیز به زودی به این موضوع پی می برند./



پایان پیام

  • کد خبر : 295885
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار